26. prosinac, 2010

Blagdani izazivaju tugu i depresiju…..

Blagdansko veselje ima i zlu sestru blizanku – tugu, upozoravaju psihijatri. Najčešći razlozi božićno-novogodišnje depresije su emotivni odnosi, financije i iscrpljenost. Ako na vrijeme prepoznate koja vam životna kategorija zadaje glavobolju, lakše ćete se nositi s lošim osjećajima, a možete ih i spriječiti.

Kad je stres na vrhuncu, teško ga je zauzdati, pa psiholozi klinike Mayo savjetuju nekoliko načina kako ne dopustiti depresiji da uzme maha. Najprije je važno prepoznati osjećaje – ako ste nedavno izgubili nekoga bliskog, normalno je osjećati tugu i bol. Potrebno je isplakati se i dopustiti si razdoblje prebolijevanja. Neprirodno je prisiljavati se biti veseo samo zato što je vrijeme blagdana.

Drugi korak je – pokrenuti se. Ako se zbog bilo kojeg razloga osjećate potišteno ili izolirano, potrudite se pronaći događanja koja vas zanimaju – izložbe, koncerti, predavanja ili jednostavno kava s prijateljima. Okupljanja uvijek pružaju utjehu i jačaju pozitivne emocije, a uz prijatelje nikad niste sami.

Pomoći će i ako realno doživljavate blagdane jer oni ne moraju biti savršeni kao i prošlih godina da biste se osjećali dobro, savjetuju “doktori za dušu” klinike Mayo. Obitelji se mijenjaju i rastu, a tako se mijenjaju i običaji te zajednički rituali. Prihvatite ih umjesto da im se opirete.

Obiteljski običaji jačaju zajedništvo

Neke obiteljske običaje dobro je njegovati jer jačaju osjećaj zajedništva i pripadnosti te unose potrebni optimizam.

U vrijeme božića razmirice se brišu

U božićno vrijeme, u duhu praštanja, ostavite sve nesuglasice sa strane. Prihvatite članove obitelji takve kakvi jesu.

Obitelj je gnijezdo kome se vraćaš

Ako vam se odraslo dijete nedavno odselilo, umjesto da tugujete, organizirajte unaprijed zajedničko vrijeme uz objed kod kuće ili u omiljenom restoranu. Neka “odmetnik” zna da uvijek ima “gnijezdo”.

Nazovite one koje dugo niste čuli

Nazovite prijatelja kojeg dugo niste čuli ili ste se udaljili zbog glupe sitnice. Osjećat ćete se bolje, tvrde psiholozi. Iskazivanjem iskrenih emocija vraća se dvostruko, pa nema straha od crnih misli.

Tko sluša, ne boji se potištenosti

Novac i nedostatak istog snažan su razlog frustracije u predbožićno vrijeme, upozoravaju psiholozi. Ove godine može vam pomoći to da, osim šačice ruskih oligarha, cijeli svijet je u sličnoj nezavidnoj situaciji. Recesija nema miljenika, pa zaustavite kuknjavu jer zahvalnost ovisi o stavu.

Mudar način na koji ćete se poštedjeti glavobolje je odrediti budžet koji smijete potrošiti u blagdanskoj groznici. Tako se nećete zanijeti pri kupnji darova ili hrane jer znate s koliko raspolažete. Neka vas ne žalosti što najmilijima ne možete priuštiti najskuplje darove jer sreća ionako nikad nije imala cijenu. Nedostatak novca može vas potaknuti na to da budete kreativniji i maštovitiji pri biranju darova. Primjerice, na rasprodaji ste ugledali knjigu koju je prijateljica oduvijek htjela – to će joj biti draže od najnovijega skupog bestselera.

To što slušate i pamtite što vam dragi ljudi govore jača osjećaj prijateljstva i ljubavi te vas štiti od depresije, napominju psiholozi. Zato načulite uši jer pravi duh Božića je sposobnost uočavanja potreba drugih i pokušaj odustajanja od vlastite sebičnosti i egocentrizma. Oboružani takvim duhovnim stavom, nema straha od depresije.

Zahvalan za sve ono dobro što imam

Blagdani su pravo vrijeme za jačanje osjećaja zahvalnosti za sve ono što imate umjesto fokusiranja na ono što nemate.

Planiranje eliminira stres

Da biste se poštedjeli iscrpljenosti, najbolje je obveze isplanirati unaprijed. Jedan dan posvetite šopingu, drugi dekoriranju doma, a treći za pripremu najdražih jela. Odvojite vrijeme za prijatelje.

Sjetite se onih manje sretnih od vas

Ako se osjećate nesretno, sjetite se da uvijek postoje oni koji su manje sretni od vas. Donirajte stare igračke, knjige i odjeću domovima za djecu. Učinit ćete lijepo djelo i osjećati se bolje.

Povremena pauza čuva zdravlje

Naučite povremeno reći “ne”. Prijatelji i kolege će razumjeti da baš ne možete uvijek u svemu sudjelovati. Uzmite stanku.

Zdravi obrok, vježbanje i šetnja

Iako je blagdansko vrijeme razdoblje pretjerivanja u svemu, nemojte potpuno napustiti zdrave navike. Prije veselice pojedite zdravi obrok – tako ćete popiti manje pića te pojesti manje slatkiša ili sira. Ne zanemarite vježbanje jer vas ono štiti od depresije. Barem prošećite.

Piti kavu sam sa sobom uz umirujuću glazbu 

Odvojite neko vrijeme samo za sebe. Već 15 minuta bez ometanja i odvraćanja pozornosti može vas “regenerirati” tako da imate snage za sve obveze koje vas čekaju, savjetuju psiholozi. Slušajte umirujuću glazbu ili sami pijte kavu puštajući mislima da vrludaju. Učinak ugode je trenutačan.

BONAVENTURA